vrijdag 31 januari 2020

Ding #45 Hoe werkt digitaal weggeven?

Ideaal om mannetjes van te maken
Weggeven van 100 dingen op honderd dagen kan op honderd manieren. Zoals het babycadeautje voor de boomkweker, waar ik maar liefst vier dingen in verstopte (dingen 41 t/m 44), of een vaas met bloemen, inplaats van een bos bloemen, voor een vriend, de broodschaal voor in de Tolhuistuin.
Dan het anoniem weggeven: zeepjes 'neem mee' bij de vuilcontainer op de sluis, boeken in het boekenhuisje, nutella bakvormpjes op Rotterdam CS. Of juist aan random onbekenden: in de trein, een fietstas op de pont. Maar één ding had ik nog niet geprobeerd: via facebook weggeefsites.

Ik begin in te zien dat ik me enorm in mezelf vergis, af en toe. Of eigenlijk: veel te vaak. Bijvoorbeeld die doos met stukjes bamboe. Over van een project en al tien jaar schuif ik hem heen en weer op het piepkleine zoldertje van de werkplaats, omdat ik nog steeds geloof dat ik er ooit enorm veel behoefte aan zal hebben. Niet dus.

Ik herinner me een vriend die als hobby de websites zoals Marktplaats digitaal afstruinde, omdat er volgens hem altijd iets bijzonders bij zat, hij selecteerde alleen op 'gratis'. Wat doen mensen veel gratis weg! Vooral banken, boekenkasten, matrassen en andere volumineuze zaken, vaak nog prima, maar iedereen heeft al een bank. of twee, Of drie. Buitenspullen zijn ook vaak gratis af te halen, terrastegels, zand, boomstronken en een gratis haan. Ik hoop nog steeds op een kano.

Dus in mijn honderd dagen project moest ik van mezelf ook eens aan de andere kant gaan staan: gratis aanbieden. Na de ene gouden schaal lukte het me de tweede gratis weg te geven via een lokale site op facebook. Wat zit dat slim in elkaar. je kunt meteen doorplaatsen op andere 'gratis' sites. Mijn doos met kleine stukjes bamboe leek me echter meer rommel dan leuk.

Maar nee hoor. Met de aanbeveling 'leuk om mee te knutselen' waren er wel vijf mensen die de doos graag kwamen ophalen. En ik had ze al bijna in de bak met aanmaakhoutjes gegooid. Ik ben fan. Ik blij, zij blij. Misschien dat ik de volgende 55 dingen wel allemaal op verschillende sites gratis ga aanbieden. Misschien zelfs dingen waar ik later spijt van ga krijgen. Ik word ook zo nieuwsgierig naar die mensen die het komen ophalen. Leuke mensen, korte, maar grappige ontmoetingen. Twee levens en één ding, voor even verbonden en daarna zie je elkaar nooit meer.

Of is er nog een manier van weggeven die ik nog over het hoofd heb gezien? Oh ja, wegbrengen naar de Lokatie, de tweedehands winkel hier in Noord. Maar waarom zou ik dat doen, als mensen het ook zelf komen halen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten