donderdag 5 juli 2018

Spullen waar we zonder kunnen: de wasknijper


Lagen ze toch ineens in mijn supermarktkarretje: wasknijpers. Van die fijne ouderwetse houten met zo'n metalen veer. Ik had nog zo met mezelf afgesproken: deze maand géén dingen kopen zonder nadenken. Ik had heel erg nagedacht over een nieuwe telefoon, over een spriraal van RVS om in Frankrijk een hottub mee te bouwen, maar wasknijpers? Ergens in de haast had ik gedacht : 'Da's handig.'
Schuldbewust pakte ik ze uit. De lol was er al af, nog geen half uur na het kopen. Toch kwam het plezier razendsnel terug toen ik ging zoeken naar was ophangen zonder knijpers. Wat blijkt? Het bestaat gewoon. Je kunt natuurlijk duur elastisch outdoorkoord kopen, maar daarmee wordt je voetafdruk alleen maar groter. Veel leuker is dat het is een oeroude traditie is van rond de Zuiderzee. Dus dat hoort hier zeker, in Tuin aan zee, op mijn eigen dijkje aan de rand van de zwemvijver. In  Urk zijn  er zelfs jaarlijkse wedstrijden: wasophangen zonder knijpers. Gauw naar Urk dus, om dar een speciale 'roop' te halen, een lijn met twee strengen van hennep. Puur natuur. Of naar Ceesie Cas in Volendam. En dan ook nooit meer van die lelijke afdrukken van de knijpers in mijn was. Ik ga oefenen, wie weet win ik die wedstrijd binnenkort. Ter overname: wasknijpers, nieuw pakje, nooit gebruikt. Een roop van 15 meter kan je kopen voor 14 euro.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten