maandag 2 juli 2018

Dank voor het kopen, want u gooit het toch weer weg.


Mijn tweede spullenmaand is gisteren ingegaan, deze maand ligt de focus op minder kopen. Er zijn nogal wat van die dingen waarvan ik vaak niet eens doorhebt dat ik ze koop. Ik heb ze 'nodig'. De vraag is: is dat wel echt zo? Het gaat me om klimaatvriendelijk leven, en spullen zijn daar een behoorlijk bepalende component in, wat ik me onvoldoende realiseerde. Ik schrok enorm toen ik hoorde dat maar 1% van alle spullen die gemaakt worden na zes maanden nog in gebruik is bij een consument: spullen halen de winkel niet, of worden niet verkocht, als ze wel verkocht worden, worden ze gebruikt of weggegooid omdat ze toch niet zo handig/hip/leuk zijn als de koper dacht. Oké lucifers zijn minder klimaatonvriendelijk dan een nieuwe auto, maar je koopt ze wel om weg te gooien.

Ontspullen is prima, maar minder spullen kopen is nog beter: beter voor het klimaat en voor je portemonnee. Zeker als het gaat om spullen die je min of meer gedachtenloos in je mandje gooit. Dus ging ik eens kijken wat ik zoal koop om weg te gooien. Klopt die 1% bij mij ook? I kan het niet geloven. Ik keek op mijn rekening en op oude bonnetjes. Wat heb ik de afgelopen maanden gekocht om weg te gooien. Ik bedacht meteen alternatieven, waardoor ik het voortaan niet meer hoef te kopen. Denk vooral mee en geef me tips, deze maand ga ik alles proberen
  • WC papier en keukenrollen - Indische waterfles en doekjes (die dan wel weer gewassen moeten worden)? Ik ben nog niet zover
  • Vuilniszakken - Nog niet bedacht hoe dat anders moet.
  • Lucifers - zo'n ouderwetse 'spark' die je vroeger naast het gasfornuis had, waar vind ik die? Is een aansteker een beter idee?
  • Potlood - beter is een vulpotlood, alleen raak ik die vaak kwijt, wat eigenlijk erger is
  • Onderbroeken en sokken - gaan bij mij wel iets langer dan zes maanden mee, maar op = op. In elk geval scheelt het als ik goede kwaliteit koop.
  • Inlegkruisjes - mwah
  • Koffiefilters en theezakjes heb ik al uit het huis verbannen door 'Tante Betje' en filterloos koffiefilter, maar voor een weekend weg zijn ze dan toch ineens handig.
  • Printpapier - minder printen, dubbelzijdig en oud papier als kladje gebruiken; nog meer dan ik al doe
  • Potgrond, bamboestokken en plantenpotjes: niets gaat ooit echt verloren, wat ik koop blijft in eigen tuin, en ik doe mijn best zelf compost te maken en daarin planten op te kweken
  • Boeken - de meeste houd ik langer dan zes maanden, maar er gaan er ook wel eens naar het boekenhuisje op de hoek... Naar de bieb dus.
  • Waterpompklemmen, schroeven, verf: gaat niet zonder, oude meubels knappen ervan op.
  • Cilindersloten, voordeur, achterdeur en fietsenschuur - moest helaas echt
  • Glaasjes, theekoppen, thermosbekers, nieuwe pan: er gaat wel eens iets kapot binnen zes maanden, meestal te goedkoop
  • Tape, tie-wraps, elastiekjes en punaises: repareer ik dingen mee die anders worden weggegooid
  • Verlengsnoeren; vooral in onze verhalenkamer hebben we een hele hoop nieuwe gekocht voor alle laptopladers en telefoonopladers
  • Cadeau's: Hans kocht van cadeaugeld voor zichzelf een nieuwe zaagtafel (moet jaren meegaan), neefje kreeg een SAS survival boek, Roos kreeg oorbellen en had al een laptop gekregen. Maar leuke dingen doen kan je ook cadeau geven, ik moet dan wel streng tegen mezelf zijn en het echt doen.
  • Vervanging telefoons: twee fairphones in zes maanden; één verdween in het moeras en één gestolen. gelukkig fair, alternatieven zou ik niet weten.
  • Twee gloednieuwe puzzels van duizend stukjes. Dat was dus echt onnodig, maar geeft wel veel plezier. Ik beloof mezelf dat ik ze vooral langer dan zes maanden houd en in die tijd ook minstend drie keer zal maken. Daarna doorgeven aan iemand die er méér van geniet dan ik.
Het is inderdaad veel. Bizar veel. Dus ga ik deze maand alle gebruiksartikelen die ik wil kopen even niet kopen, tenzij ik zeker weet dat ze langer dan zes maanden meegaan. Of ik duik in de levensloop van het raarste ding dat ik gekocht heb, om zo de allerklimaatvriendelijkste te vinden. 
Of ik ga toch een maand die waterfles gebruiken inplaats van wc-papier. Of een aansteker
Kortom: wordt vervolgd

Foto is gemaakt met mijn oude Samsung die ik in een la had gegooid voor noodgevallen en nu al twee keer goede diensten bewijst. Check: méér dan zes maanden oud

1 opmerking:

  1. Goeie inspiratie hoor, mits je lief blijft voor jezelf, maar volgens mij doe je dat.

    BeantwoordenVerwijderen