zondag 3 juni 2018

Minder spullen, meer plezier


Een nieuwe lente, een nieuw geluid - minder spullen, meer plezier.
Na een jaar klimaatdaad van de dag kwam ik erachter hoe taai veranderen kan zijn. Ik dacht van niet. Ik vind het namelijk eigenlijk heel erg leuk, als er iets nieuws op mijn pad komt, of als ik nieuwe wegen in kan slaan. Ik zie mezelf als redelijk veranderingsgezind. Toch hang ik enorm aan mijn spullen. 'Iets' nieuws is vaak letterlijk een ding: een nieuwe fiets, pan, broek, wasmand. Ik geniet dus vooral van nieuwe dingen. Kan ik ook genieten van nieuw gedrag zònder spullen?

Laat dat nou net een klimaatdaad van formaat zijn: een andere omgang met spullen. Dus na een jaar onderzoek naar klimaatdaden die zin hebben, kom ik tot de conclusie dat het voor mij persoonlijk vooral zit in een radicaal andere verhouding tot spullen. Welvaart - en dus vaak meer spullen - is niet altijd per se welzijn, ookal doen reclameboodschappen me dat maar al te graag geloven. Ik zit net als Charlie Chaplin in 'Modern Times' vast in een systeem waar ik maar moeilijk grip op krijg. Spannend, maar ik ga proberen me ervan los te weken. Het zal vast soms moeilijk of pijnlijk zijn, maar het streven is dat ik er gelukkiger van word als ik weet dat ik ook zonder of met minder kan.

Mij inspireerde o.a. dit: The story of stuff. Toen ik dit filmpje eenmaal tot me door liet dringen, wilde ik ècht iets doen aan mijn koopgedrag. Maar zo makkelijk is dat niet, blijkt. Net weer van die handige ziplockzakjes gekocht en een nieuwe mok gekregen die verder nergens bijpast, dus gedoemd is achterin de kast zijn  leven te slijten. Weggooien? De gever is me te dierbaar.

Tijdens mijn jaar met dagelijkse klimaatdaden veranderde ik mijn voedselpatroon en begon ik met stadslandbouw, waar ik sowieso mee doorga. Hans is al jaren bezig ons huis steeds een tikkeltje energiezuiniger te maken en daar gaan we zeker mee door. We hebben nog steeds een (tweedehands) auto, maar zijn ons ook heel erg bewust van het effect van vervoer - vliegen vermijden we als het kan (maar, zie mijn cubablog)

Spullen waren mijn blinde vlek, ook in dit klimaatjaar. Daarom een jaar lang focus op welzijn, inplaats van welvaart. En dan kijken wat er gebeurt, of het gevoel dat het allemaal minder moet verandert in een gevoel dat het allemaal fijner is. Dit jaar pak ik het thematisch aan. Elke maand een andere focus:
(de rest van) juni: ontspullen van kantoor en kelder en samen met dochter Roos haar oude kinderkamer opruimen
juli: klein beginnen met gebruiksartikelen: waarom koop ik het allemaal?
augustus: vakantie in Frankrijk - klusspullen en bouwmaterialen
september: Groot en tweedehands: waar geven we véél aan uit?
oktober: Kleding (ja, ook schoenen) - meteen ontspullen 2: mijn eigen kledingkast
november: aandacht voor alles wat niet te koop is, maar wel plezier geeft
december: geven inplaats van kopen
januari: leren over spullen: welke vragen heb ik nog? waar vind ik antwoorden
februari: actief zijn - dingen doen inplaats van dingen verzamelen
maart: verbinden - hoe kan ik mijn verbinding met mensen meer tijd geven
april: loslaten: een garage sale van alles wat teveel is
mei: geld uitgeven zonder te het te 'verspullen' - waaraan?

Gelukkig weet ik door het afgelopen jaar 'klimaatdaadvandedag' dat ik het kan volhouden, een heel jaar. Dus aan de slag dan maar. Stap voor stap.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten